اولا كل سنة وايام زمان طيبة عيد ميلاادها النهاااااااااااادره
عشان خاطره ياما سمعت الكلام ومن غير كلام اوام بعمل اللي يقولي عليه
ولو قالي ايه مابسألش ليه مابأقلش انا تلت التلاته كام
انا ساكته اهو ومابقلش يوم على حاجه لا وكلامه يمشي على قلبي وعليا
من غير ماياخد رأي موافقه ومعاه انا من ايده ديا لايده ديا
~~~~~~~~~~~~
من كام شهر كتبت بوست اسمة يابنتي كفاية طيبة
وكنت بتكلم فيه هو المشاعر لما بتظهر رد الفعل بيكون ايه
والصراحه المناقشه كانت حامية جدا بين الشباب والبنات
طيب نيجي بقي للمرحله التانية للشي اللي بيمس اي علاقة بين اي شاب وفتاه مرتبطين
وبقصد الارتباط هنا عشان مش حد يفهمني غلط
الارتباط ::: مرحلة الاعداد للخطوبة - الخطوبة - الزواج
من التجارب اللي شفتها في كل الاشخاص اللي حواليا وبشوفها كل يوم
ان البنت اللي زي جنات اللي حاطه كلامها فوق دي يقولها
انتي بارده انتي .....انتي ......انتي ......... يابنتي اتحركي قولي لا مرة ايه داانا هتشل
تقوم البنت تغير الطريقه معاه
وتعاااااااند
رد الفعل بئه
هو انتي متعرفيش تقولي اه مره يعني لو قلتيها هتموتي ولا هيقولوا عليكي ياغلبانه
ولا لماتقوليها هياكلوا من لسانك حته دا انتي شليتي اهلي
نفسي تسمعي الكلام من غير مناهده يالهوي دانا هعملك تمثال ساعتها
تحتار البنت بين النقضيين
وتقرر
تناكف
ولما تناكف
رد الفعل
ايه الدلع والمياصه دي متقولي اه علطول ولا لاء علطول
لازم يعني الحركات القرعه دي
لازم يعني تلوعي الواحد عشان تقولي راي
صحيح شغل حريم فاضي
وتحتار البطلة وسط دا ودا ودا
وتقوله بصوت عالي
انت عااااااااااااااااااااااااوزني ايييييييييييييييييييييه
اطيعك ولا اعادندك ولا اناكفك
طبعا الكلام اللي قولته دا موش سمعته من بنت ولا اتنين ولا تلاته كله ماشي علي الحال دا وربنا
ومن هنا تنادي كيارابالاتي
ان الشباب تجاوب علي السؤال دا
اطيعك ولا اناكفك ولا اعاندك ولـــــيه ؟
والبنات تجاوب
تطعيه ولا تنكافيه ولا تعانديه ولـــــــيه ؟
اما رايي ياجماااااااااعه
هقوله في التعليقاااااااااات
انا موش كتبت رايي وهكتبه في الكومنتات انا بقووووووووووول اهو
بيتهيألي انا قلتلك تعليقي قبل ماتكتبي البوست
ردحذفانا لا عايزها تناكفني ولا تعاندني ولا تطاوعني من غير تفكير
انا عايزها تكملني
يعني تشوف ايه ناقص فيا وهي تكمله
وتشوف ايه كويس فيا وتشجعه
لانها جزي مني
لا هي تابع ليا هاتطاوعني علي طول الخط
ولا هي عدوي هاتعاندني علي طول الخط
ولا هي سلبية ومش فاهمة حاجة وهاتناكفني في كل حاجة اقولها للمناكفة وخلاص
لازم تكون واعية
مثقفة
تعرف فين الصح والغلط
لو غلطان تقولي
لو صح تشجعني
بس البوست جميل وبيناقش فعلا قضية مهمة جدا
تحياتي ياكيارا هانم
ههههههههههههههههههههههههه
ردحذفومتهيقلي برده اني قلتلك الله هو دا الرد اللي مستنيااااااااااااااااااه
هههههههههههههههه
انا تعليقى
ردحذفهو
يا نحلة لا تقرصينى و لا عايز منك عسل
بس خلاص
يعنى انا مش ناوى ارتبط و لا اوصل لتوابع الإرتباط
عشان كدة لو زميلتى فى مكان عملى
او قريبتى
تناكف ما تناكفش
مش فارقة
فى الأخر مش حيجى يوم نبقى انا و هى وشنا فى وش بعض 24 ساعة
يعنى مناكفتها او عدم مناكفتها حتبقى وقتية
ايه يا كوكى الحلاوه دى
ردحذفعموما انا هقولك على سر صغنون هى ليه البنت بتخبى مشاعرها ليه متتكلمش زى اى بنت فى العالم طبعا الكلام على البنت المصريه بس
والله الولد لو حس ان البنت جدعه معاه وبتتكلم ومش بتخبى هيكون هو كمان كده ومش هيحتاج انه يخونها
صح كلامى ولا غلط
احجز 15111 تعليق كده عشان يا جماعه كياره دى بتزعل ههههههههههههه
ردحذفبدراوي
ردحذف*********
كلامك صعب واعتق د انك هيجي اليوم وتيجي البنت اللي تغيرلك رايك دا
هههههههههههههههههههههههه
ردحذفكيمو
اقرا السؤال طيب وقولي رايك
هههههههههههههههههههههه واحجز براحتيك عشان موش تقول التعليقات بتروح تاني عاااااااااااااااااااااااااااااااااااا
لأ مش صعب خالص
ردحذفعادى ، مش حتيجى و انا مش عايزها تيجى اصلاً
حد يروح النار برجليه
على فكرة كلامى ده مش تقليل من المرآة خالص
انا مقتنع بقرارى و مرتاح فيه
بدراوي
ردحذف*********
موش باردتك انها تيجي او لا
دا نصيب من ربنا ومكتووووووووبلك
هتعترض علي ارادته ربنا يعني ؟؟؟
منامينو قال اللي كنت عايز اقوله
ردحذفتكون فاهمة و واعية
لما توافقني احس إنها مقتنعة بموافقتها مش بتراضيني و خلاص
و لو معترضة تفهمني ليه معترضة و ممكن اقتنع برأيها
و لو مش عايزة تدي رأي فهيا حرة لو الموضوع مش مهم
لكن لو موضوع مهم يبقى لازم تخليني اعرف مش عايزة تدي رأي ليه ؟
لأنها إنسانة ليها عقل و تفكير و رأي
مش مجرد تابع و لا عدو و لا مراوغ
دي إنسانة و مش أي إنسانة دي رفيقة العمر كله
بدراوي انا بشجعك...
ردحذفهو ده الصح... لان خلاص الواحد مابقاش طايق أي مواقف بايخه...
خصوصا اللي صبره قليل... "نصيحه مايربطش..."
هاااااااااااااااااايل
ردحذفالموضوع ده مهم وطرحه مميز فى الوقت اللى ا حنا فيه
ثقافة التعامل مع الغير تنقص الكثيرين
سواء شباب او شابات
التعاملات دائما تحتاج واعى
فى بعض الاحيان نتيجة ضعف ثقافة حواء
تكون كالدبة التى قتلت حبيبها
بما يشاهده الحبيب من سلبية كاملة
او ايجابية كاملة
ادم محتاج حواء تكون كوكتيل
تعرف امتا تقدم عناصر الكوكتيل
ممكن يكون الكوكتيل كله حب فى وقت الحب
وممكن يكون كوكتيل حماس وتحفيز فى وقت الانكسار
وممكن يكون كوكتيل مشاركة فى وقت المشورة وهكذا
يعنى عاوز اقول
محتاجين ثقافة ازاى نتعامل مع بعض بواعى وادراك
معلش بقى الماتش
لك كل التحية
مهندس مصري
ردحذف*************
صح كدا وانا بايدك انت ومنامينو
ربنا يكرمكم يارب
بجد موضوع تحفة
ردحذفبس عامة محدش بيعجبه حاجه ..
بالنسبة لسؤالك بقى
مينفعش تكونى حاجه واحده علشان الملل D:
لازم المناكفة والمعاندة بس بقصد الهزار وعارفه ان النتيجة ف الاخر الى الطرفين يرضوا عليها ويقنعوا بيها بعض ..
علشان الحياة متبقاش مملة
وانك تطيعية دا مش ملل
والى قدامك اصلا عارف انك بطيعيه ليه
ياترى علشان ملكيش رايى ولا علشان بتحبيه .. اكيد بيبان .. واكيد لو علشان بتحبيه يبقى الطاعة مش ملل ليه
(:
أأقصد مايرتبطش..
ردحذفأو ماينربــطـــش ههههه
اكون او لا اكون
ردحذف******************
هتتضربي وهجيبك ارض وربنا
فوقي يابت ايه الكلام اللي بتقوليه دا
هو من تجربة ولا من اي حاجه بتمر بينا ولا باللي حوالينا نياس ونقول الكلام دا
بت
فوقي وربنا هزعل منك
هههههههههههههههه
ردحذفلا والله انا بتكلم بقناعه تااامه...
الموضوع ده محسوووم بالنسبه ليه... ورفعت الجلسه
ابو علي
ردحذف************
الله عليك دايما مبدع في تعليقااااااااااتك
صح كدا
هههههههههههههههههههههههه منا منزلاه وقت الروقان والكل بيتفرج علي الماتش
ايمي
ردحذف********
عجبني ردك لكن استوقفتني كلمه
وانك تطيعية دا مش ملل
والى قدامك اصلا عارف انك بطيعيه ليه
ياترى علشان ملكيش رايى ولا علشان بتحبيه .. اكيد بيبان .. واكيد لو علشان بتحبيه يبقى الطاعة مش ملل ليه
*************
موش بيفتكروها كدا ابداااااااااااا
بيفسروها حسب مودهم ومزاجهم والمدخلات اللي بتكون في الموضوع وزي ماقلت في البوست موش عاجبه العجبو لا الصيام في رجب :)
نورتيني ياقمر
وعلى فكره... اسألي كل اللي مخطوبين... تلاقيهم قرفانين... والمتجوزين متجننين ياعيني عليهم...
ردحذفبس انا مش بقصد اللي متجوزين من زمان... انا اقصد اللي اتجوزوا في الثلاث سنين دول... اثبتوا وبجداره ان الزواج حروب اهليه...
اكون اولا اكون
ردحذفوربنا هتتضربي
بت ايه مفيش ارتباط دي انتي مجنونه ولا ايه
انتي بنت وليكي قلب فكري برواقة كدا
بدل اما اصطادك في الاميل ومش هتلصي مني
لااااااااااااااااااااا
ردحذفانا موش بمشي لا بكلام متجوز ولا مطلق ولا اي حاجه انا بمشي بتفكيري انا
وهو مين قال ان الجواز وحش دا بس لانهم خلاص اخده عسله وموش عارفين يتعاملوا ويعيشوا صح
ولا الانانية دخلت بينهم ومحدش بقي يهتم بالطرف التاني ففبقوا يطلعوا العيب في الجواز باكمله
تفتكري لو وحش هتلاقي حد بيحارب عشان يتجوز ويفضل يشتغل ليل مع نهار عشان يكون مع الانسانه اللي هتشاركه الحياه
لو وحش ربنا هيقول عليه
هو ربنا بيعملنا حاجه وحشه ولا ايه
لو وحش كان زمانك انتي موش موجوده
كان زمان البشر دول موش موجودين
فوووووووقي
ولا ده ولا ده ولا ده
ردحذفالبنت زي ماهي كده عسل ...انا مش بعاكس حد لاني اساسا مش ناوي اتجوز :):)
بس قصدي ان دي طبيعية و حلو قوي كده في الاتنين
اعتقد لو الموضوع اختلف المشاعر هتبقي باردة
العلاقة لازم تكون شد و جذب عشان يبقي ليها طعم :):)
-----
علي فكرة الصورة بتاعت البروفايل جامدة قوي نزليها كبير في بوست عشان ااقلبها
لا ياكيارا... الإرتباط مش وحش ابداً...ولا فيه اجمل من تكوين اسره...
ردحذفوأنا مش حـ حكم على ان الكل فشل... او حـ يفشل...
أو ما استمرش الارتباط لوصح التعبير... لأن مش بالضروري يكونوا فشلوا علشان ما استمروش...
المهم...
يمكن يكون واقعي مختلف عن واقعك... وياريت يكون مختلف...
لان اللي بشوفه حواليه من اللي اعرفهم واسمع عنهم حاجه تسد النفس بصراحه...
و الموضوع مش عدائيه نحو الطرف الآخر ابداً...
لكن هي ضروف الحياه...ومشاكلها بكل اشكالها... خلت مسألة التفاهم عمله نادره... وصعب تحصل...
والنقطه اللي انتي تكلمتي عنها:
للأسف لما أحد الطرفين يقرر أنه يقدم تنازلات... يبدأ الطرف التاني عملية الإستغلال... بدون تقدير... ولا مراعاه...
حتى في ابسط الأمور...
انا جاوبت على السؤال فى اول تعليق
ردحذفانا شايف ان اهم مميزات البنت الطاعه
ردحذفبس اللي هي مش عمياء دي
يعني اذا مش مقتنعه
يا تنقنعني يا اقنعك
لكن طاعه عمياء
دي تبقي عمياء قوي
بس اي حد يتمني ان مراته
تكون مطيعه
انا هرد عليكي قبل مااقرا التعليقات كالعاده
ردحذفعشان ماحدش يؤثر علي كلامي
الاعتدال -الوسطيه في كل شئ
يعني التفاهم
لما تكون عايزه تقول لأ تكون اللأ دي عن اقتناع وسبب وجيه وتتناقش بتعقل وحكمه
مش بتحيز وتحفز
وياتقنعني بأدب الحوار يااقنعك بحب وود
بالراحه
مش حرب هي مش حرب مين اللي احسن وصح
ولما يقول حاجه جميله وصح مافيش مانع انك تظهري الموافقه بطريقه لطيفه مش ببلاهه تحسد عليها
لأ وكمان تبدي ليه انت موافقه بحب وود
هي مش خناقه
يعني الود والحب والتفاهم والتفاعل الجميل
ده جواز يعني عشره طويله
لازم يكون في تفاهم
وتفاعل جميل
أطيعه بمنكافة ....واناكفه بطاعة
ردحذفبس أعانده لااااا صعب اوى
علشان اللى بينا مش ندية خالص
احنا المفروض بنبى علاقتنا على التفاهم والاحترام أولا
ولك كل التحية
كل سنة وايام زمان طيبة
ردحذفوانت كمان وتحية كبيرة على روحك الجميلة دي
وليد
هما التلاتة كده مع بعض
ردحذفشوية طاعة شوية مناكفة شوية عناد
بس يتم توزعهم بالعدل
مش تزود العناد والمناكفة وتقلل الطيعة,, ودي رغبة كل البنات طبعا
موضوع جميل اوي يا كيتي
كالعادة بتناقشي مواضيع من جوة جوة المجتمع باسلوبك البسيط والخفيف الظل
تحياتي يا مني موضوعاتك دايما ممتعة ومشوقة جدا
همممممم
ردحذفأولا : كل سنه وأيام زمان طيبه
ثانيا : مبروك على النيولووك
ثالثا : هطيعه على طول الخط لو مكنش بقول حاجه غلط أو تغضب ربنا
أما اللى الاتنين التانين هعملهم بس عشان أغيظه هههههههههه
تطيعنى طبعا
ردحذفممكن مناكفه شوية
انما تعاندنى يبقى ؟؟
ترجع المرة دى عشان خاطرك
لكن المرة الجاية!!
هههههههه
بوست هايل اشكرك عليه
التلاته مع بعض
ردحذفبس هنبقى نظبط انا وهى المواعيد
ههههههههههههههههههههههه
بما ان ماما دايما تقولى انك دماغك جزمة ولازم ولابد تعاندى وتناكفى فى كل حاجة يبقى انا هقول انى مش هتجوز احسن لانى هفشل اكيييييييد بشهادة الجميع :( اهئ اهئ اهئ
ردحذفانا هحاول اكون ذكية وهقدر فى الوقت المناسب اقرر انا اعمل ايه بالظبط
السلام عليكم....
ردحذفشوفي يا كوكي....
هذا هو الحال ...
في أغلب الأحيان...
ولكن السبب تغير الطبيعه البشريه المستمر...
يعني....
على سبيل المثال..
ستجدينهم وأقصد الإثنين...
يردون اليوم الهدوءو الآخر يكون ثرثار...
.....
ينقصهم فن التفاهم ....
......
دمتِ بخير
بوست جميل قوى
ردحذفومشكله حقيقه فعلا
عرضتيله بصوره حلوه
بالنسبه لرائى
زى مقال بدراوى
يا نحله لا تقرصينى ولا عوز منك عسل
تحياتى
أغلب رأي الشباب اللي شفتهم حواليا انهم بيتمنوها زي ما جنات بتغني
ردحذفاما رأيي الشخصي
بطبيعتي مبعملش غير اللي يدخل دماغى وأحسه اقرب للصواب
والصح مفيهوش عند.. هو صحيح الصح والغلط شىء نسبى من حد لحد
علشان كدة الراجل لازم يبقى عنده رجاحة عقل.. ساعتها هسمع كلامة بسعادة لانى هكون مقتنعه بيه.. وهحاول الغي العند لان العند دايما اخرته سوده.. والمناكفة مفيش مانع منها شوية كنوع من أنواع الهزار.
فى رايى يا كيارا ان الموضوع لاهو طاعة ولا عند.. الموضوع موازنة بين ابعاد معينة (القيم-الدين-الاحترام).
ردحذفكيارا مبروك اللوك الجميل وكل سنه وكل الناس بخير
ردحذفموضوع الحب والارتباط والخطوبة والزواج كل واحد عايز تعليق لوحده
انما هختصره علشان خاطرك فى رد على سؤالك الحب ما دام اتجمعت فيه عناصره اللى هى فى رايى الاحترام التفاهم الاخلاص الصبر الجدعنة تحمل المسئولية عزة نفس رحمة مودة حنان واولا واخيرا اخلاص النية لله
يبقى اكيد ان شاء الله حب ناجح
لانه هيراعى ربنا فيها ومش هيعاملها غير بالمودة والرحمة وهى هتطيعه علشان تنفذ امر الله
لكن لو طرا امر ما يستوجب النقاش فبالادب والاخلاق هيوصلو لحل يرضى الطرفين
لانهم جمعهم المودة والرحمة اللى ربنا قال عليها
العند ملوش لزوم خالص رخم وغبى وممكن يهد بيت بجد
اما المناكفة من باب الهزار يعنى حلوة جدا بتغير المود وبتعمل جو تانى
موضوع جميل كيارا
موضوعك جميل وجديد يا كيارا
ردحذفبصي انا مش همشي طبعا علي حاجه واحده طول الوقت يعني في وقت تطيعي ووقت تناكفي ووقت تعاندي والا هيبقي ملللللللل
وليه دايما تصرفات البنت ردود افعال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ماهو ممكن هو اللي يطعها ويعاندها ويناكفها برضه
صح ولا هي ملهاش شخصيه يعني؟
اقولك كل واحد يكون علي طبيعته في كل موقف ده احسن حاجه.
كيارا
ردحذفمبروك علي النيو لوك يا بينكهاتك
تعالي بقي للموضوع هي الطاعة للزوج واجبة والشرع حدد الموضوع ده الطاعة فيما عدا معصية الخالق
حلو يبقي الأساس بين الزوج والزوجة هو الطاعة
طب واللي مرتبطة أو مخطوبة لازم تبقي فاهمة ان هو ده الأساس
وطبعا ده مش معناه انها تبقي إمعة يمين يمين شمال شمال لاء
بس عارفة لو انطلب منك حاجة وقولتلي عليها حاضر في الأول من غير مناكفة
كسبتي بنط وهديتي اللي قدامك وهيأتية أنه يسمع منك أي حاجة
ونيجي للخطوة اللي بعدها وهي انك تكوني اخدتي وقت ترتبي افكارك واعتراضاتك مش اسبوع يعني لاء وانتي بتتكلمي وبعدها قولي حاضر بس في كذا وكذا وعلشان كذا وكذا أو انا كان قصدي كذا وكذا
طبعاً في رجالة مخها مقفل وهاتقولك هو كده يعني كده
برضة مفيش داعي للصدام بجد سبيه شوية وارجعي كلميه
او اطلبي منه يقنعك ليه عاوز كدة او الموضوع تحكم وخلاص مش هايعرف يرد عليكي والنوع ده من الرجالة اصلا صعب التعامل معاه بس ممكن ترويضة وعاوز نفس طويل
لو قالك اسباب منطقية وموضعية واتضح ان عنده حق هاتعملي اللي هو عاوزة بإقتناع
وهي الدنيا كدة يا كيارا شوية عليكي وشوية عليه ولا ايه
أزيك يا كوكى وحشتينى قوى
ردحذفبصى هيه تحكم عقلها وتحاول تتعامل معاه بإرادتها دون قيود أو خوف وحسب ما هيه تقرر يعنى ممكن فى موقف معين تطيعة لأنها مقتنعة برأية وممكن فى موقف تانى تناقشة الأول وممكن تقنعه برأيها يعنى بإختصار البنت مش داخله حرب
دى حياة ومشاركه ومسؤليات وحاجات تانية كتيير
تحياتى
اطاوعه لما يكون كلامه صح وعاجبني
ردحذفاناكفه عشان يبقي الحياه ليها طعم
ولازم يبقي في اكشن
اعانده فاالحاجات الي شيفاها غلط ومش ينفع تتعمل لازم يبقي في اصرار
واحسن حاجه ف دا كله الطبيعه
يعني الواحد يتصرف ع طبيعته ويحاول يخرج كل الي جواه
مش يخبي حاجه
تقبلي مروري
نا راى لا دى ولا دى ولا دى لازم يكون في تفاهم بس المشكله انه الرجل الشرقى نادرا مابيتفاهم مع البنت المعاه ونادرا جدا جدا يعمل نفسه متفاهم ومتجاوب وفي الاخر بيعمل الفي دماغو
ردحذفعموما هى مش حرب دى حياه ولازم فعلا يبقه فيها تفاهم حقيقى عشان نضمن لها الاستمراريه
اشكرك على طرح الموضوع ده
تقبلى مرورى
وحشتيييييييييييييييني انتي كمان جدا جدا جداااااااااا
ردحذفقلت اعدي اسلم حتي اكتمال العوده
adel
ردحذف***********
مممممممممممممممم ماهو اكيد لازم شد وجذب ماهو لو كانت بطبيعتها هيقول انتي ليه موش بتطاوعيني ولو طاوعت هيقول انتي بارده
ايه الاوقات اللي عاوز فيها جذب وايه الحالات اللي عاوز فيها شد
علي فكر ا انا فاهمه وجهه نظرك لكن حابه نتناقش اكتر عشان الفكره توصل
اما الصوره فمن حويناتي هبعتهالك ميل
أكون أو لا أكون
ردحذف************
مممممممممم لا موش الكل كدا في نماذج حلوه اوي موجوده خديها مثل لتفكيرك وحياتك
ايه هيا التنازلات دي ياكونتي
بصي لما يبقي فيه تنازل لازم نفكر ايه هو التنازل دا وهل له اثر سلبي بعد كدا ولا لا
الموضوع لازم عقل سليم ومفكر جيد
الامور عمرها ماهتكون ماشيه كدا لام نفكر عشان الندم لما بيجي بيكون غالي
يارب يكون وجهه نظري وصلالك
صوت من مصر
ردحذف***********
ماشي ياكيمو
وشارك في الحوار يعني لو في كومنت انت عاوز تعقب عليه
الموضوع اوبن المره دي
ببقي فرحانه بتعليقاتك حسه بتغير جواك
أبو العريف
ردحذف*************
مطيعه ولو طاعتك كتير وباقناع برده هتفتكر ان دي سلبيه
بس كدا انت قلت رايك انك عاوزاها زي جنات في الاغنية
شمس النهار
ردحذف************
صححححححححح كدا ياشموستي
وعاوزاكي كمان تقري رد اكون او لا اكون وبدراوي والشبح
اشطه عليكي يامامتي ياحبيبه قلبي هو دا الكلام
صح جدا ومتفقه معاكي جدا
shimaa
ردحذف*************
برافو عليكي ياشوشو افتقدت ارائك فترة طويله اوي
وحشتيني وربنا
!!! عارفة ... مش عارف ليه
ردحذف******************
وانت طيب دايما
وميرسي لكلامك الرقيق دا
hérisson
ردحذف**********
رايك فيه مصداقيه عاوز 3*1 ياعيني علينا يابنات حوا هههههههههههههه
وربنا يخليك يارب
رايك بجد شهاده افتخر بيها
وشي بقي الوان خالث
اتحرجت وربنا
Butterfly
ردحذف***********
وانتي طيبه ياقمر
الله يبارك فيكي ياعثل
هههههههههههههههههههه انتي عثل وربنا حلوه تغظيه دي
وقمرنا اختار الطاااااااعه
مسدس صغير
ردحذف************
ههههههههههههههههههههههههه
يعني العند انت موش بتحبه هههههههههه
مبسوطه ان البوست عجبك
نورتني
المعتصم
ردحذف***************
تعليقك بجد موتني من الضحك
حلو اوي نظبط المواعيد دي
هههههههههههههههههههههههههه
ايوشة
ردحذف*************
انا هحاول اكون ذكية وهقدر فى الوقت المناسب اقرر انا اعمل ايه بالظبط
تمام كا ياايوشه المهم الذكاء استخدميه صح عشان موش تخسري
نهــــــــــار
ردحذف************
وعليكم السلااااااااااااام ورحمه الله وبركاته
فهمت قصدك وانتي معاكي حق
الشبح
ردحذف*********
اولا اهلا بيك بااول زياره نورتني فعلا
ثانيا ميرسي لاشادتك الجميله دي
ثالثا بقي
موش بمزاجكوووووووووووووووووووووووو
دا حاجه في علم الغيييييييييييييييييييييييب
ممكن رايك يتغير وانا بكتب الكومنت دا
ممكن في نفس اللحظه تشوف البنت اللي تحس انها هتكملك وتتشد ليها
ممكن تغير رايك بعد سنين وسنين
لان كل شي في علم الغيب
ومحدش عارف بكرا ايه فيه
نورتني
MaNoOoSh
ردحذف***************
ميه ميه ياقمر صح كدا
المشكله علي فكرا في اسلوب التعامل ممكن الطريقه توصل لطرق مسدود
فاهماني
صباح الصباح
ردحذف***************
اكيد يااستاذ محمد
اخبار صحه حضرتك ايه
مامة مازن
ردحذف*************
الله فيكي ياقمر
وانتي طيبه والعالم كله بخير
اكيد موضوع كبير جدا
وكلامك فعلا صح بس احيانا معلش اسلوب الكلام مع حد مثلا زيي كدا بيخليك تعند حتي لو هتضر نفسك
وهبقي اشرح دا في تعليقي علي البوست
نورتيني بجد ياقمرايا
Soma
ردحذف*****************
الاجمل هو وجودك فيه
لا طبعا ليها شخصية ونص امال ايه
اي بنت في الكون ليها صوت ويتعملها الف حساب امال ايه
بس هقولك حاجه
هتفهميها بعدين
البنت ايه اللي محتجاه من الراجل او من حبيبها
الامان والاحتواء والحنان
هتحس انه محتويها ازاي وهو بيطعها
في فرق
لكن مش في مشكله لو هيا كان نفسها في حاجه وهو عملها ليها كدا موش طاعه دا لانه بيحبها عمل دا
وومن
ردحذف**********
ههههههههههههه الله يبارك فيكي ياقمر
كلامك واقعي وبيحصل علي فكرا
صدى الصمت - عاشقة الورد -
ردحذف***********************
وانتي وربنا وحشتيني اووووووووووووي
اكيد العقل لما بيفكر مشاكل كتير بتتحل
بس علي فكرا الموضوع اكبر من كدا
لان الرجاله نوعيات في المتفاهم فيه المستبد
وفيه المتردد
وكله بيتوقف علي ذكاء البنت في التعامل
gogo
ردحذف***********
تمام كدا ياقمر
نورتيني ياقمر
وبجد رايك مهم اوي
ma2tshren
ردحذف**************
نورتيني ياقمرايا
واكيد لازم التفاهم يكون موجود والا الحياه هتفشل
حنان الشافعي
ردحذف*************
وانتي وربنا وحشاااااااااااااااااااااااني اوووووووووووووووووووووي
ربنا معاكي ياحثل
و الله يا مولان من وجهة نظر شاب زيى فى الخمسين شايف بعد طول خبره فى الحياه أن كتر المعانده و المناكفه و المناهده بتفسد أى علاقه بين الناس مش بس العلاقه بين الشاب و البنت ..
ردحذفو أن برضو كتر الطاعه العمياء على طول الخط بطريقة حاضر يا سى السيد بتفسد أيضا العلاقه بين الناس ..
خير الأمور الوسط ..يعنى لكل مقام مقال .. علشان ما تبقاش الحياه مزعجه و متوتره و لا راكده و مالهاش طعم ..
تقبلى تحياتى و تقديرى ..
:d
ردحذفايه البوست المبدع ده...:)
اكتر حاجة تستفزني ان حد يقول اه من غير اقتناع
وحد يقول لاء لمجرد العناد الي هيولد الخناق والكفر
وحد يطنش اصلا وولا يعبر في الدنيا تحسيه كائن مكوكي جاي زيارة على كوكب الارض وماشي تاني بس بعد ما يتفسح ويشم شوية هواء...:d
الحل الانسب في اي حاجة في الدنيا الوسطية بمبادئ دون ميل لاي جانب لا جانب عقلي ولا جانب عاطفي,,,
تسلمي على البوست وزيارتك لمدونتي يا كيارا,,,
قصدى لو الاختيار اصلا صح وفى توافق الامور مش هتوصل للعند ابدا
ردحذفوبعدين لما الموضوع يوصل لمين يمشى رايه يبقى وصلنا للندية ودى بتوصل الارتباط للفشل
مكملتيش الاغنيه ليه ولا هو بنات حوا بتاخد اللي علي مزاجها واللي علي مزاج غيرها لا
ردحذفاخدتي معني انها بتطيعه وخلاص ومغميه عنيها وسفهتي طاعتها
وماخدتيش سبب طاعتها
هكملك الاغنيه انا
عشان خاطره ياما سمعت الكلام ومن غير كلام اوام بعمل اللي يقولي عليه
مابزعلش منه لو ازعل معاه وعايشه برضاه وسايباله نفسي امانه في ايديه
يعني هيا امنته علي نفسهابعد دا هتقوله لا
تيجي ازاي ؟؟
واجابة سؤالك
الطاعه
مسمعتيش اللي بيقول طاعه الزوج من طاعه الرب
هقولك ايه
ردحذفحق العرب
ولا ايه
عموما انا قولت راى نفسى
عارفه انا من فتر حكيتلك انى اتربطت وفكيت فى خلال اسبوع
وكان بسبب موضوع زى ده تمام بجد
افرحى بقى
انا هنا اهو
بصى يا كيارا
ردحذفعايزه الحق
فى احيانا رجاله تبقى عايزه الى قدامها تقول حاضر وخلاص
وستات بتبقى عايزه تنكاف وخلاص
والخلاصه ان المفروض يكونوا شخصيتين متوافقين
سواء هو عايزها تناكفه وهى موافقه او هو عايزه سلبيه وهى موافقه
المهم ان الاتنين يتفقوا على اسلوب حياه واحد وده المهم
اطيعك ولا اناكفك ولا اعاندك ولـــــيه ؟
ردحذفافهميني
بس
بنتكلم عن انسان وانسانه
يبقى لازم يكون الكلام على مستواهم, ومستواهم ان ربنا فضلهم على غيرهم بنعمة العقل
الطاعه ليها وقتها (الراجل مش المفروض تكون مراته عدوه اللي بيخالفه في كل حاجه)
والدلع والمناكفه ليها وقتها (الراجل مش المفروض يتجوز شاويش)
على فكره بأه, الراجل رغم انه عملي في حياته نسبيا عن المرأه (نوعا ما ومش عايز شتايم) الا ان الست هيا الوحيده اللي تقدر تضحك عليه بكلمه واحده بس منها في وقتها المناسب
بس
مهياش صعبه ولا مستحيله
انا اتكلمت بس على حقوق الرجل لو كان المجال مختلف كنت اتكلمت عن حقوق الطرفين
بوست هايل ياكيارا :)
ردحذفانا عن نفسي مطيعه جدا بس منكفه جدا جدا لكن مش بحب العند :)
تحياتي :)
انا شايفة ان العند والمناكفه ممكن تفسد اى علاقة واعتقد ان الصراحة
ردحذفوالاتفاق هايريح كل من الطرفين والطاعه هاتكون اجمل بس فى حدودايه
انى ما الغيش شخصيتى بمعنى ما اقولش اة على حاجة مش عايزة اعملها او مش مقتنعه بيها... فى مناقشات حتى نصل لحد الطاعة مش الطاعه المميته بتاعه امينه لسى السيد عبد الجواد
تحياتى
السلام عليكم
ردحذفليه دايما لا البنت فاهمة الولد ولا العكس
أحسن حاجة تسيبيه ف حاله
البنات والولاد كل واحد يبقى ف حالة
مش حل برده
تقبلي مروري
ايه ياكيوره ده بس
ردحذفاولا سلاموا عليكوا
ثانيا
هو يعني ياختي الواحده مننا ليها غير بتها ورجلها واصمله عليكي عيالها؟؟؟؟
تناكفو طبعا ودي فيها كلام
اصلا اساسا في حجات لازمن ولابد فيها المنكفه والرخامه والدلع والغتاته وبتبقي علي قلبه زي العسل بس هو بيبقي مبسوط بكده وفي حجات مينفعش فيها غير حاضر وطيب ونعم ده بالنوسبه للرجل المصري الصميم
عمتا انا عجباني اغنيه جنات
بس زي ما قتلك حسب المود لقيتي ينفع تنكفيه وطلعي روحه كان بها والوقت ميسمحش نلم نفسنا كده وننسد
انا انا عن نفسي يعني هطلع عين ال.....
ولا اقلك لا ياستي بس يجي هو الاول بس
بصي بردو ياكيوره والله البت مننا هبله جدا لو حبت بتدلق زي الجردل اللي عامله فيها جامده وعنديه بتبقي زي القطه ومطيعه جدا الستات طيبه جدا جدا وحنينه بس اللي يفهما ويعرف يعملها كويس هيكسبها جتهم الغم اوعي كده ياختشي بلا نيله
بصي يا كيوره بجد في تفاهم في الاول ومشين بما يرضي الله ويتقي ربنا فيها وبيحبها واهم من الحب في موده ورحمه وخوف من ربنا حياتهم هتبقي زي العسل
ردحذفوهي من نحيتها الطاعه بما يرضي الله وتخاف ربنا فيه وتحافظ علي بيته
كده يبقي حياتهم جميله
ربنا يوعدك بواحد ابن حلال يستهلك ياقمر
سمكه واحده
ردحذفاظن يا سمكه احنا مش فى عصر سى السيد عشان البنت لسه بتفكر فى انها ممن تندلق وتقول للولد بحبك تبقى غلط
مش غلط ومش عيب ولا ايه بس الاهم ان الولد يكون بيفهم
كياره وضد وشموسه هيعملو كتاب عن الحب وسنينه صح وشكله كده
ردحذفانا عن نفسى مشترك معاكم بس افهم الحب الاول
بجد الموضوع جامد اوى يعنى لازم يكون فى طاعه بس مش على طول الخط مايكونش لاغى شخصيتى بس لازم يكون فى شويةاسئله يعنى اقوله ليه وازاى وانت هتكون حابب ده اكتر...يعنى مثلا...بس لو بحبه ممكن اسمع كلامه من غير ماافكر وارضى بأى قرار لانى هكون حابه منه كده ....وبعدين الحياة الفيها حاضر على طول بتكون ممله مابيكونش فيها جديد لكن لازم نكون فى بنا مشاركه فى الرأى وهو كمان لو بيحبنى هيستقبل منى اى حاجه حتى لو عارضته .....يعنى فى الاخر لازم يكون فى تفاهم وحب عشان نقدر نتواصل مع بعضنا...
ردحذفrock.....
طبعا الموضوع ده يشل و فعلا الواحد بيبقى مش عارف يعمل ايه علشان يرضى اللي قدامه
ردحذفتقولي حاضر .. يعمل فيها كاظم ويقول "قولي انفعلي انفجري لا تقفي مثل المسماري" ^_^
تقولى لأ .. يعمل فيها رامي صبرى و يقول " عايزة اللى كل كلامه آه مش أنا " ^_^
تناكفى .. يعمل خالد عجاج و يقول " أحنا ايه بسألك ..أحنا ايوة ولا لأ " ^_^
و اخر ما الواحد يزهق زى بطلة بوستك كده .. تعمل زى ايما و نقول "لا كده عاجبين ولا كده عاجبين طب ايه اخرتها مع الحلوين " ^_^
نيهاهاهاهاهاهاهاها
^^^^
جد بقى شوية
لازم يكون فى تفاهم بين الاتنين ولغة حوار
اصلها مش مباراة مين يكسب مين
ولا احنا عايشين فى توب الجدة أمينة
عصر سى السيد انتهى من زماااااااان
الطاعة واجبة اى نعم .. لكن لما يكون فعلا الانسان ده عاقل و فاهم
و اعتقد مافيش حد متفاهم و ناضج ينفع يكون نموذج واحد من النماذج اللى انتى ذكرتيها
علشان كده أفضل شئ فى الحالات دى الانفصال .. لان الاستمرار هيكون تعب للطرفين
بلا منكافة بلا عناد بلا غلب بقى ((:
^^^^
و كل سنة و ايام زمان طيبة لتانى مرة
^_^
صوت من مصر
ردحذف..........
بعد اذنك طبعا كيوره
مش فاهمه قصدك ايه ؟
متهيقلي حضرتك مفهمتش انا اقصد ايه
معلش او انا مش واخده بالي حضرتك توضحلي لان متهيقلي حضرتك بتتكلم في حاجه وانا بكلم في حاجه تانيه
كده ولا مش كده؟
معلش بجد بعد اذنك فهمني عشان اوضحلك وجهه نظري بعد اذن حضرتك
لو مفهاش ازعاج
تحياتي لحضرتك ولكيار طبعا
سمكه واحده
ردحذفكان واضح من كلامك ان لابد للبنت انها تكون تقيله وكده
صح ولا انا غلطان
انا لا لان التقل ده اصبح شىء معدوم فى ظل اننا م عايزين نخفى المشاعر سواء ولد او بنت
صح كلامى ولا موش صح
ويلا اى خدمه
كل سنة ومدونتك بخير وانتي بخير يا كوكي
ردحذفإبراهيم العدوي
ايه يا قمر كيفك
ردحذفموضوعك حلو
بس مفيش راى ثابت
عشان احنا نفسنا مش ثابتين
عمرك ما هطيعى على طول
ولا برده تكونى قادرة تناكفى كل شوية
ولا حتى تعندى كل شوية او عمال على بطال
هو فى الغالب خليط على حسب المواقف اللى انتى فيها
واللى كمان هتختلف على حسب الشخص اللى قدامك
تحيااااااااتى
أنا هكتبلك بوست من عندي كتعليق ومعلش علي التطويل ومفيش حد هيقول لعروستنا ثلث الثلاثة كام .
ردحذفوصايا الزوجة
استحباب وصية الزوجة :
قال أنس : كان أصحاب رسول الله صلي الله عليه وسلم إذا زفوا امرأة علي زوجها ، يأمرونها بخدمة الزوج ورعاية حقه .
وصية الأب لابنته عند الزواج :
وأوصي عبدا لله بن جعفر بن أبي طالب ابنته فقال : " إياك والغيرة فإنها مفتاح الطلاق ، وإياك وكثرة العتب فانه يورث البغضاء ، وعليك بالكحل فإنه أزين الزينة ، وأطيب الطيب الماء " .
وصيه الزوج زوجته :
وقال أبو الدرداء لامرأته : " إذا رأيتني غضبت فرَضِّني ، وإذا رأيتك غضبي رضيتك ، و إلا لم نصطحب "
وصية الأم ابنتها عن الزواج :
خطب عمرو بن حجر ملك كندة ، أم إياس بنت عوف بن ملحم الشيباني ، ولما حان زفافها إليه خلت بها أمها أمامة بنت الحارث ، فأوصتها وصية ، تبين فيها أساس الحياة الزوجية السعيدة ، وما يجب عليها لزوجها فقالت :
أي بنية : إن الوصية لو تركت لفضل أدب لتركت ذلك لك ، ولكنها تذكرة للغافل ، ومعونة العاقل .
ولو أن امرأة استغنت عن الزوج لغني أبويها ، وشدة حاجتهما إليها – كنت أغني الناس عنه ، ولكن النساء للرجال خلقن ، ولهن خلق الرجال .
أي بنية : إنك فارقت الجو الذي منه خرجتِ ، وخلفت العش الذي فيه درجتِ إلي وكر لم تعرفيه ، وقرين لم تألفيه ، فأصبح بملكه عليك رقيباً ومليكاً ، فكوني له أمة ً يكن لك عبداً وشيكاً .
واحفظي له خصال عشراً : يكن لك زخراً .
أما الأولي والثانــية : فالخشوع له بالقناعة ، وحسن السمع والطاعة .
وأما الثالثة والرابعة : فالتفقد لمـواضع عيـنه وأنفه ، فلا تقـع عينـه منـك علـي قبـيـح ، ولا يشم منك إلا أطيب ريح .
وأما الخامسة والسادسة : فالـتفقد لـوقت منامه وطعامه . فإن تواتر الجوع مـلهـبة ، وتـنـغـيص النوم مغضبة .
وأما السابعة والثامنة : فالاحتراس بماله و الإرعاء ( الرعاية ) علي حشمه ( خدمه ) وعياله ، وملاك الأمر في المال حسن التقدير ، وفي العيال حسن التدبير .
وأما التاسعة والعاشرة : فلا تعصين له أمراً ، ولا تفشين له سراً ، فإنك إن خالفت أمره أوغرت صدره ، وإن أفشيت سره لم تأتمني غدره .
ثم وإياك والفرح بين يديه إن كان مهماً ، والكآبة بين يديه إن كان فرحاً .
نصائح زوجية
يؤكد أستاذ في الصحة النفسية علي ضرورة الاعتذار ويقول: الاعتذار مطلوب.. ومن يخطئ لابد أن يعتذر، فليس هناك مكابرة، و إلا فإن الشخص الذي يرفض الاعتذار يصبح سلوكه بغيضا في نظر الآخرين.. الاعتذار سلوك حضاري بين الناس عامة والزوجين خاصة.. والزوج الذي يـخـطئ عليه أن يسعى بدافع من شعوره الراقي أمام زوجته، أو أي شخص آخر، بالاعتذار، والذي يقول إنه يرفض أن يعتذر لزوجته، لأن كرامته أو رجولته لا يسمحان بذلك، فإنه يعتبر مريضا نفسيا والكرامة الفعلية السامية هي أن نعتذر إذا أخطأنا.. والاعتذار ليس عيبا بقدر ما يعني الشجاعة والقوة. والمعتذر يتمتع بشخصية سوية متكاملة. ويعرف حدود نفسه ويشعر بالآخرين.
يؤكد أستاذ في علم الاجتماع أن الرجولة تدفع الرجل لأن يعتذر إذا أخطأ في حق زوجته أو أي شخص آخر، فالرجولة تعني الصدق والشهامة. وعندما يعتذر الرجل فإنه لا يسقط من عين زوجته أو يهون أمره عليها، بل ترتفع قيمته في نظرها ويعلمها درسا في الأمانة والشهامة واحترام الذات. الاعتذار ليس ضعفا بل الضعف أن تخفي خطأك وتظل تكابر. أما الرجل الذي يثق بنفسه ويحترم ذاته، فإنه لا يجد غضاضة في أن يعتذر وساعتها سوف يصبح قدوة لزوجته .
صوت من مصر
ردحذف...........
اممممممممم
هو حضرتك فهمت كده مع ان مكنش باين في كلامي اي تقل
(وش عينه رايحه جايه)
لا انا مقصدش كده خالص وعارفه ان احنا مش في عصر سي السيد ولا حاجه
كل اللي كنت اقصده مش معني ان البنت تعبر عن مشاعرها وتتقل او متعبرش دي حاجه ترجع لشخصيه البنت نفسها وتربيتها وكل واحده فينا لها طريقتها في التعبير ممكن واحده تعبر بصراحه وتبقي عند واحده تانيه غلط وميصحش نظرا لطريقه تربيتها وممكن يبقي عند واحده تانيه تخلف ورجعيه وكلام من ده وممكن طرق تانيه وممكن واحده اصلا مبتعرفش تعبر وشخصيتها كده
هو حسب شخصيه كل انسان في طريقه التعبير وطريقه التربيه والبيئه نفسها
كل اللي بكلم عليه في اول تعليق كنت بهزر مع كيار
تاني تعليق كنت بكلم جد في ان كل حاجه ممكن تبقي بالتفاهم والموده والرحمه اكتر من حاجه اسمها حب وان كل طرف يراعي ربنا في الطرف الاخر ده سواء خطوبه او زواج مش اي حاجه تانيه
كمان كنت اقصد ان في وقت مينفعش فيه العند او هزار او تقل البنات كمان احنا مش دخلين حرب او منافسه ده بناء بيت واسره وحياه تانيه متكامله
بس مش اكتر
اي خدمه
وشكرا لحضرتك
الحقيقه انا جايه ومعايا اتنين عساكر وظابط
ردحذفعشان شايفه الدنيا والعه جدا والموضوع بسيط وجميل
اما الاخ بدراوي اللي مش عايز يتجوز
ان شاء الله في العمره الجايه هدعيله دعاء اسبشيل ان ربنا يرزقه بعروسه تعانده وتناكفه وتقول له لا
ياريس بدراوي هو انت دخلت في علم الغيب
والا هو بمزاجك اصلا
طب تصدق انك هتتجوز في اقرب فرصه تتاح لك
وان شاء الله تكون بنت حلال وربنا يجعلها سند ليك
وتنجب منها الزريه الصالحه
عايزه البلوجر كله يقول آمييييييين
خلاص ياكيارا اخونا بدراوي اتجوز ببركة دعاء المدونين
قال مش عايز قال
طب عيني في عينك :)
وبعدين ياريس ماحدش يقدر يقلل من شان المراه عشان ربنا كرمها اصلا
والرسول وصي عليها وشدد
احنا عندنا سوره كامله في القران
انتم عنكم
المهم
اللي بعده
الي الاخ شبح اللي خايف من النحل والعسل والقرص هو كمان
ماجري لأخوك بدراوي هيجري عليك
مافيش تفاهم:)
اللي بعده
اختنا اكون او لااكون
في ايه ياماما بتتحدي الطبيعه البشريه
لما ماتتجوزيش يعني مين اللي هيخلف لنا اولاد عفاريت يملوا علينا المدونات
ونفس ما جري علي اخواتك الاتنين اللي فوق هيجري عليكي
سامعه البلوجر كله بيقول امييين
البنت عامله بوست لطيف جميل داخلين تناكفو فيها ليه:)
ابو علي بجد كلامك لخص الموضوع كله
والاخ عادل مش عايز ليه هو كمان يتجوز
هي شوطه والا ايه يعني البنات دي نجوزها لمين ان شاء الله
الاخ امير الشازلي ياريس مش اللي كاتبه البوست ده بنوته يبقا طبيعي لازم تنقي اللي هي عايزاه:)
سمكه واحده احسنتي يابنتي شاطره
بس لو سمحتي ماتنكفيش في كيمو(صوت من مصر)عشان ده حمايه شمسيه
سويت فيوليت:) انت عايزه اذاعة الاف ام تشارك في البوست ياجميله
مستر بريزيدنت
بجد افحمت الجميع الله ينور
بأحب اوي انا حتت كوني له امه يكن لك عبد دي
كيااراا
ياحبيبتي يابنتي كل دول عليكي
معلش همه الفلاسفه كده لازم يحاربوا عشان ينشروا افكارهم
وخصوصا في وجود التلاته اللي فوق دول
اللي هيتجوزوا هيتجوزوا
تصدقي بفكر اعمل لهم فرح جماعي ايه رأيك واهو نبقا خلصنا منهم بالجمله:)
زي الفل(سمعين التلاته اللي فوق الثرثي المرح)
ازيك يا كيارا ..
ردحذفاولا باعتذر عن التأخير لأن واضح انى اتأخرت قوى و انى التعليق 91 .. حاجة تكسف معلش سامحينى البنات بيمتحنوا و كأنى انا اللى بأمتحن و وقتى كله متلغبط ..
بالنسبه للبوست عاوزه اقول انى بأرفض البنت تكون معدومة الشخصيه كده يعنى مش لازم تكون محدده ايه اللى يريح الطرف الاخر فتعمله و خلاص من غير تفكير و لا اقتناع
لازم يكون لها رأى و شخصيه خاصة بها هى نابعه من ثقافتها و احساسها و الا حتبقى مجرد مسخ ممل .. يعنى لازم تقول ايوه عن اقتناع و تقول لا لما لازم تقول لا ..
لازم تعود الطرف التانى من دلوقت على الحوار و الاقناع علشان تقدر تعيش معاه بعد كده حياة سعيده ان شاء الله
ياريت اكون قدرت اوصلك وجهة نظرى خصوصا ان مريم قاعده على رجلى تناكفنى رغم ان الساعة دلوقت 3 و ربع بعد منتصف الليل .. :))
دمتى بكل الخير فى حفظ الله
ارق تحياتى
تطيعه فاللي موافقة عليه
ردحذفوتناقشه لما ماتبقاش مقتنعة
وماتعاندهوش
وتناكفه وتدلع عليه ماهي البنت كدة دلوعه بس ما تسوقش فيها
يعني ماتاخودش حاجة واحدة وتفضل ماشية بيها عليها علطول هعند بس هدلع بس.. كدة يعني
وكان هذا رأيي المتواضع
كيااارا بقى... ازيــــك ان شا الله تكوني تمام وزي الفل
miro el niro kwaniro
بالتاكيد هو لا يحتاج كل هذا هو يحتاج لمن تعرف فقط كيف تحبه
ردحذفلو استخدمت المراه ذكائها الفطري وحها لزوجها العزيز ستعرف متي عليها ان تفعل ولماذا فهي وحدها من برع في هذا عبر التاريخ وهي وحدها من فهم ان الرجل طفل مجرد طفل تعرف متي تعانده ومتي تضحكه ومتي تطيعه
ازيك
ردحذفأولا مدونتك شكلها بقى فظيييييييع
ردحذفإيه الطعامه دي؟
اتقلب حالها من الشكل المدموزيلاتي الناعم لمدونة بنوتة لمضة ومناكفة ومطرقعه لكل حاجه في الحياه إلا المثاثه والسوكولاته
بس نيجي للمهم بقى
الموضوع اللي كاتباه
لغى فكرة المثاثه من جذورها لأنه موضوع مهم
مش بس قبل الجواز إنما وبعده كمان
رأيي الشخصي إنك تكوني إنتي على طبيعتك
التغيير يكون فقط للأفضل لو إنتي عارفه إن طبعك فيه حاجه مزعجه
لكن أوعي تسمحي إنك تتحملي عيوب مزعجه وأساسي في شخصية زوج المستقبل وخصوصا عندما تجديه لا يبذل أدنى جهد لتغييرها
يعني البنت تتغير فقط لو لاحظت في طبعها صفة سيئة فقط وأيضا الشاب يغير من طباعه السيئة فقط
ماعدا ذلك لاااااااااا
لأن الطاعة لمن استطاع وكمان الطاعة العمياء عمرها قصير مع الشخصيات القوية والمفكرة والمنطقية
يبقى الإنفصال قبل الزواج أفضل من الإنفصال بعده
بالنسبه ليكي بقى يا كوكا أوعي تغيري الشقاوة والتنطيط بتاع القطط ده أحسن أزعل منك وأبطل أقرا مناكفاتك
بحبك قوي قوي
كل سنة وايام زمان طيبة
ردحذفوحشاااااااانى موت يا خيارتى يا جميلة أنتى
و الله أنا شايفة إن المفروض يكون فى ذكاء فى التعامل مينفعش حوار يا أبيض يا اسود و على فكرة اغنية جنات دى لما سمعتها بجد اتعصبت حسيت كدة إن بسمع واحدة عبيطة
المفروض يكون كل حاجة فى حدود على الأقل علشان الطرف الأخر ميتخنقش يعنى وقت ما تحس أنها عايزة تناكف أو الموضوع مش عاجبها تقول أنا مش عاجبنى لحد ما تقتنع او تقنع و العكس برضه
بصراحة ده اللى أنا شايفاه
بصي يا كيارا يا أختي مش عارفة حسه ليه أني حبقى مناكفة المشكلة أنوا يعاندني في حاجات صح يعني عندي صحباتي هو مش راضي إنها تاخد كورسس أو تخرج مع صحابها البنات أو تروح لقريبها عامل عليها حجر صحي بصراحة لو أنا حناكف معاه و أحتمال أرميله دبلته في وشه
ردحذفالسلام عليكم
ردحذفطيب ايه رأيك نزود على السؤال ده كم كلمة
اطيعك - اعاندك - اناكفك - اطلع روحك
طيب ايه رأيك
لو قلنا تعالى نتعلم ازاى نحترم بعض
ازاى نحتوى بعض
ازاى نحب بعض
تعالى نخلق روح التفاهم بيننا
تعالى نخلق روح التجانش بيننا
وعلى العموم كل بيحصل
العناد - المناكفة - الطاعة - الحب - الاحتواء
كله ماشي
ههههههههههههههههه
تقبلى تحياتى
سمكه واحده
ردحذفكده انا الغلطان واشيل حق عرب ليكى انتى وكياره وضد معرفش هتاخدو منى ايه مع انى ممتلكيش غير الفقر
واذا تعددت الافكار وال ـــــــــــــ الحياه تسير
بجد اسف لو كنت ازعجتك بس اسمعى كلام ماما شمس
انا معايه حمايه شمسويه
كنت هقراء التعليقات عشان اناقش معاكم بس كانوا هياخدو وقت كبير جدا فقلت اقول رأيي الاول وابقى ارجع اقراء براحتى المناقشات ولو عندى حاجة اضيفها :)
ردحذفبصى يا كيارا
اعتقد ان لو البنت كان زى ما هى بشخصيتها ولو فى نقاش وحوار واحترام تفكير كل واحد للتانى هيوصلوا لنتيجة منطقية بدون عناد او مناكفة او استسلام
ببساطة يكون فى طريقة للتواصل بينهم
تقبلى مرورى
انا متأخرة اوووووووووووي
ردحذفبس معلش
انا بقي وعن تجربة
الولد بيكون حلو وامور لما البنت تتقل عليه واول ياعيني ما تسلم وتعترف بحبه تأخد علي دماغها
ده فيما يخص الحب
لكن اقولا لاء ولا اقوا اه ده حسب الموضوع
هو مش احنا مش مرتبطين علشان نعاند بعض
ولا انا ساذجة طول الوقت موافقة
رأيي محدد ممكن اختلف معاه ممكن اوافقه
المهم اكون انا وهو محترمين بعض سواء في الاتفا او الاختلاف
ومش كل واحد فينا يصمم علي رأيه ويحاول يكون عنده نسببة من التفاهم لوجه نظر الاخر
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هههههههههه
سلام
انا شايف ان المفروض رد الفعل يكون حسب الموقف يعنى لو هى مقتنعه توافقه
ردحذفلو مش موافقه تقول رايها من غير ما تعانده وتحاول تتمسك برايها وتقنعه بيه...ولو ماعندهاش فكره عن الموضوع اساسا ممكن تستفهم منه بدون مناكفه
تقبلوا تحياتى ومرورى
الله
ردحذفالموضوع لذيذ
بصى يا توته
انا رأيي انى اغنيله
تسمحلى أدلعك ؟ خد قلبى منى ماترجعوش
هى بتبقى سياسة
دهاء أنثوى كدة يخليكى تعرفى امتى تطيعيه وامتى تناكفيه من باب الشقاوة بس بلاش العند لانه بيورث الكفر ولعياذ بالله .. هو اصلا بيبقى محتاج بنوتة تكمله بس احيانا بعضهم بيحب يعيش احساس الرجوله اللى من وجهة نظرة ان كلمته بدال عكس رغبتها يبقى كلمته تمشى على رقبتها ومن غير اقناع .. بس سيبك انتى .. بكره اتخطب واديكو دروس
:)
تقبلى مرووووورى وقبلاتى
أميرة
(ملكة بحجابى )
والله انت كتبتي عن ولد وبنت عاملين زي العرايس اللي بتقول بابا وماما !!
ردحذفطبعا ده مش معناه انهم مش موجودين لكن حالهم ميسرش اساسا وأي واحد فيهم هيكون وجوده في حياة التاني شبه منعدم
عموما الأحسن في الشباب انه يكون له وجهة نظر في حياته .. يستحق الاعجاب بها والحب من البعض ويجتذب الرفض والحرب من البعض الاخر فيدافع عن وجهة نظره
ده الأحسن
آآآآآآآآآآآآآآآآميييييييييييييييييييين
ردحذفلالالا .. دا أنا بس بأمن على دعاء شموسة
هههههههههههههههههههه
بصراحة رأى منامينو و مهندس مصرى
و كذا حد تانى (( مش فاكرة والله اصل التعليقات كتير ..هههههههههههه
دا الراى اللى أحبه من الطرف الاخر
و تعليق شموسة (( و كذا واحدة بردوا ..D:
نفس رأيى
إنما بدراوى ..و مش فاكرة مين بردوا
(( يادى المشكلةفى الزهايمر
طبعا مش معاه
و لا أكون ولا اكون
رغم ان حسيت كلامها جدا
و كنت وصلت لفترة كدا
بس طبعاالامل فى ربنا كبييييييييييييير
ههههههههههههههههههه
تحياتى ليكى يا كيتى
كيورة الامورة
ردحذفجميل اوي البوست والنقاش ده
اهو نستفيد ونتعلم من اراء الناس
لكن بما اني مش راجل
مش هاقول رايي
لكن هاقول نصيحة
من تجربتي المتواضعة
لاي شب واي فتاة
طيعي عقلللللللك انتي مش قلبك ولا عقله ولا قلبه
ولو القرار اتفق مع عقلك يبقى تمام لو ما اتفقش مع العقل
تعالي على نفسك ومش عقلك برضو وخلي قلبك يستحمل شوية الم صغيرين احسن من الم كبير بعدين
تحياتي
السلام عليكم
ردحذفانا لثه ثغيوره
_*وش مكثووووف*_
هههههههه
بصي لازم يكون في مشاركه في الاراء ومناقشه
علشان يعرفوا الاحسن ايه
بث كدا
في رعاية الله يا جميييييل
عمرو
ردحذف*************
بالضبط يااستاذ عمرو خير الامر اوسط والزوجه الزجيه تعرف امتي تكون كدا وامتي تكون كدا :)
Rooma Qandil
ردحذف**************
ربنا يخليكي ياقمر الابداع عنوانك
بالضبط انتي قولتيها الوسطيه وذكاء المراءه له دور ولا ايه
وتسلميلي لردك الجميل ياقمر
مامة مازن
ردحذف************
بالضبط
هو د اللي قصدي عليه
امير الشاذلي
ردحذف***********
اهلا يااستاذ امير وليه داخل الكلام بشكل ندي كدا
عامه انا اخدت الكلام اللي هيخدم موضوعي
وطبيعي ان اي بنت وافــقـــت علي انسان ما هترتبط بيه اكيد هتكون امنته عليها وعلي حالها كله
لكن
انا بنتكلم عن فيما بعد الاختيار
يعني طريقه التعامل
مهو لو عاوزاها كل حاجه اه اه اه اىه موافقه موافقه حاضر حاضر
يروح لاي تمثال ن البلاستيك ويلبسه حلو ويحط جواه مايك بيقول اه اه اه اه
وانا موش بقول للناس اعصوا اجوازكم
انا بتكلم عن تعامل
تعامل بني ادمين فاهمين بعض
موش بتكلم عن واحد بيجر واحده
ربنا خلق لينا عقل
والقوامه موش بضرب ولا بقله وعي
نورت عالم مولان
صوت من مصر
ردحذف***************
ههههههههههههه
بعد الهديه مبقاش في حق عرب خالص :)
ربنا يرزقكك الزوجه الصالحه :)
وطبعا فرحانه دا كيمو بحاله منورني
jehan
ردحذف************
دا شي اكييييييييييييييييييييييييييييييييد
لازم يكونوا متفقيييييين ومحددين
نورتيني ياقمر
أحمـــــــــــــد أبو العلا
ردحذف**************
صح كدا
ذكاء المراءه هو المتحكم في الموضوع
طيب الموضوع مفتوح يااحمد
اتكلم عن حقوق الطرفين
عشان تكون الاستفاده كامله
Eno
ردحذف*********
الهايل هو انتي يااينو
ميه ميه يااينو
شكلك شبهى :)
mira
ردحذف*************
بمعنى ما اقولش اة على حاجة مش عايزة اعملها او مش مقتنعه بيها
ماهو دا
انا بتكلم عن الطاعه العمياااااااااء
انتي اهو بكلامك رفضتيها
مصعب صلاح
ردحذف*************
وعليكم السلااااااااااااام ورحمه الله وبركاته
هههههههههههههههههههههه لا موش حل خالص
سمكه واحده
ردحذف******************
وعليكم السلاام ورحمه الله وبركاته
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
موتيني من الضحك
كله حسب الوووووووووقت والمود والظروف
~~~~~~~~~~~~~~
بصي بردو ياكيوره والله البت مننا هبله جدا لو حبت بتدلق زي الجردل اللي عامله فيها جامده وعنديه بتبقي زي القطه ومطيعه جدا الستات طيبه جدا جدا وحنينه بس اللي يفهما ويعرف يعملها كويس هيكسبها جتهم الغم اوعي كده ياختشي بلا نيله
~~~~~~~~~~~~~~~~~
معاكي في دي اوي
سمكه واحده
ردحذف****************
سمكه كلاكيت تاني مره
معاكي حق بجد ياجميله
ويوعد البنات كلها برجاله حثل وولاد حلال
صوت من مصر
ردحذف*******************
لا هيا موش قصدها كدا خااااااااالص
بس الموضوع بتاع رايك دا اتناقشنا فيه يابنتي كفايه طيبه ادخل اقراه وقولي رايك
منتظره رايك
صوت من مصر
ردحذف****************
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
انت بتقول فيها
في بوستين ان شاء الله هينزلوا ويكملوا السلسه
جــــوه القـــلـب
ردحذف******************
اديكي جبتيها
التفاهم وكمان اختيار الوقت لكل رد فعل وفعل
Sweet Violet
ردحذف*************
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
حلوه اذاعه اف ام دي
ولا كدا عاجبين ولا كدا عاجبين
انفصال
اعتقد لو في حب صعب نقول انفصال
اينعم لو فضلوا كدا الحب هيتقطع بينهم لكن موش هيكررو الانفصال الا لما يكون اخر الحلول
**************
بلا منكافة بلا عناد بلا غلب بقى ((:
***********
هههههههههههههههههههههه ايوه ريحو واستريحو هههههههههههه
وانتي طيبه ياقمره كل الازمان
سمكه واحده
ردحذف*************
مفيش اذن يامعلمي وسع انت وهو البت سمكه جايه
انت يبني موسعتش ليه هتتضرب شكلك ههههههههههههههه
صوت من مصر
ردحذف*************
اهو الراجل وضح اهو قصده ايه
رئـيس التحـرير
ردحذف***************
وانت طيب وبخير ياابراهيم
دمت بود
طـــائر الليــــل الحـــــزين
ردحذف****************
صحححححححححححح ياطائورتي
عامله ايه بقي وحشاني
MR.PRESIDENT
ردحذف*********************
معاك في كل النصائح اللي قولتها
بس ليه الزوج موش له وصايا
هو موش انسان ووارد انه يخطأ
ولا المراه بس هيا اللي عليها كل شي وحمل فشل اي علاقة او نجاحها ؟؟
سمكه واحده
ردحذف**************
ايوان اياون اول تعليق كانت بتهزر معايا بس وربنا زحلت منك انتي نسيتي تقولي خوتي المثاثه لالالالالالالالالالالالالالالالالا مخمثاكي هه بس
وتاني تحيق ايوان ايوان قلتي الكلام دا
وبحدين بلاحه بئه هه بث
شمس النهار
ردحذف**************
هههههههههههههههههههههههه اسيك ياشموستي
امييييييييييييييييييييييييييييييييين اميييييييييييييييين
بقول امين للتلاته اهو
البنت عامله بوست لطيف جميل داخلين تناكفو فيها ليه:)
***********
ههههههههههههه ايوان ايوان افتكرو اني بقول تناكفوني ولا تطيعوني فهموني غلط عااااااااااااااااااااااااااااا
بس لو سمحتي ماتنكفيش في كيمو(صوت من مصر)عشان ده حمايه شمسيه
********************
عااااااااااااااااااااااااا حتي كيمو عااااااااااااااااااااااااااااااااااا
سويت فيوليت:) انت عايزه اذاعة الاف ام تشارك في البوست ياجميله
هههههههههههههههههههههه اف ام مله واحده اااااااه ياضدتي بقيتي رئيسه الاذاعه ;)
كيااراا
************
عاااااااااااااااااااااااا ثفتي انا اللي كبت تا كله لنفسي عااااااااااااااا
ههههههههههههههههههههههه ايوان ايوان
فكره حلوه طيب يلا نحدد المعااااااااااااااااااااااااااااااااااااد
نورتيني ياشموستي
rovy
ردحذف*************
الحمد لله ياقمر وانتي اخبارك ايه
لا موش اتاخرتي ولا حاجه انتي تنوري اي وقت
ربنا ينجحهم يااااااااااااااااااااااااارب
فهمت وجهه نظرك واكيد معاكي حق طبعا
يارب البنات تنجح بس ليا المثاثه :)
كراكيب
ردحذف*****************
تمااااااااام جدا
انا الحمد لله
انتي عامله ايه ياقمر
حكاية لا تنتهي
ردحذف*******************
دا اكييييييييييييييد معاك حق فيه
أحــوال الهـوي
ردحذف**************
بابتىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ازييييييييييييييييييييك
انا بخير الحمد لله وانت
ELMASRYA - MRS WRITER
ردحذف*****************************
مبسووووووووووووطه ان الشكل عجببببببببببببببببببببببببك
هههههههههههههههههههههههه ربنا مايحرمني من تعليقاتك الجميله
ههههههههههههههههههههههه انا موث ممكن اغير طبحي اثل الطبع بيغلب التطبع
رايك بجد جميل ورساله للجميع
وانا كمان بحبك اوي اوي اوي
نورتيني ياقمري
من حقك تقولي وتناقشي
ردحذفلازم ده مستقبل وحياة كاملة كلها مع نفس الشخص
ويبقى التواصل
انا ودماغي
ردحذف****************
وانتي طيبه ياقمري
وانتي كمان وحشاااااااااااااااااااااااااني جدا جدا جدا
ياعقلك الجميل
صح يااميره
كلامك صح ربنا يكملك بعقلك يابنتي :)
Israa El-sakka
ردحذف************
تناكفيه ماشي لكن ترمي دبلته في وشه غلط
التعامل مع الراجل يكون بذكاء الانثي كيدهن عظييييييييييييم :)
ذو الوجه المبتسم
ردحذف**************
وعليكم السلاام ورحمه الله وبركاته
لو قلنا تعالى نتعلم ازاى نحترم بعض
ازاى نحتوى بعض
ازاى نحب بعض
تعالى نخلق روح التفاهم بيننا
تعالى نخلق روح التجانش بيننا
ميه ميه حلوه التجانش دي
الا يعني ايه تجانش هههههههههههههههههههه
المهم اختيار الوقت لكل فعل
دمت بود
صوت من مصر
ردحذف*************
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
كل دي حقوق عرب
ياحيني
صبحان عليا وربنا
احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية
ردحذف*************************************
ههههههههههههه ماشي ياقمر ابقي اقري وقت اما تحبي
بالضبط الموضوع مش خناق الموضوع تفاهم ونقاش واحترام بين الطرفين
وردة
ردحذف************
انتي تيجي اي وقت
تنوري ياقمرايا
الولد بيكون حلو وامور لما البنت تتقل عليه واول ياعيني ما تسلم وتعترف بحبه تأخد علي دماغها
ده فيما يخص الحب
-------
يعني انتي نفس تفكير صديقتي في بوست يابنتي كفايه طيبه
---------
المهم اكون انا وهو محترمين بعض سواء في الاتفا او الاختلاف
ومش كل واحد فينا يصمم علي رأيه ويحاول يكون عنده نسببة من التفاهم لوجه نظر الاخر
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
-------
دا نا متفقه معاكي فيه جدا
نورتيني ياقمر برايك اللي هيولع الدنيا
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
لاسع افندى
ردحذف*****************
صح جدا
بتفق معاك في كلامك بس هل الشباب والبنات وصلوا للدرجه من التفاهم للنقطه دي
ملكة بحجابى
ردحذف***************
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ياجامد ياجامد
صح جدا ياقمراياااااااااااااااااااا
تايه في وسط البلد
ردحذف******************
اكيد دا الاحسن
وانا بحييك علي رايك اللي كنت متوقعاه
Soul.o0o.Whisper
ردحذف***********************
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
امين امين امييييييييييييييين
آآآآآآآآآآآآآآآآميييييييييييييييييييين
(( مش فاكرة والله اصل التعليقات كتير ..هههههههههههه
ايوه ايوه هنبدا بقي في النق والقر بت امشي من هناااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
وانا كمان بفضل الراي دا جدا
زهيمر انتي كمان هو كل اصحابي زهيمر ولا اييييييييييييييييييه
ولا اتعدييييييييييتى من حد هنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
بت بت هتتضربي
ايوووووووووووووووون
الامل في ربنا
ارجعي لورا
شااااااااااطره
فكرة من الزمن ده
ردحذف*******************
بالضبط يمكن راي من الاراء يصلح علاقة كانت علي وشك الانهيار :)
معاكي حق العقل لما بنمشي وراه عمرنا ما بنتعب لانه بيعرف يصونا كويس
نورتيني ياقمر
بنوته
ردحذف*********
وعليكم السلامه ورحمه الله وبركاته
ههههههههههههههههههه
ياتي عثل
ثكر بكد
هههههههههههههه وتقولي ثغيره انتي كبيله خالث اهو
في امان الله
رايي المتواضع
ردحذفاولا في قرارات مصيريه موش ينفع فيها الا الطاعة
ودي انا موش بعترض عليها بالعكس تماما
لكن في قرارت انا شيفاها تعسفيه ومجرد تحكيم راي من غير اي نقاش
يعني هقولكم
زميل ليا كان بتكلم معايا
في الموضوع دا
وقالي انه كان في موضوع ما بيتكلم فيه مع زوجته وكان رايها هو الاصوب
لكنه اصر علي رايه عشان منظره قدامها برغم انه مقتنع برايها
الا انه ازاااااااااي هي تقول راي صائب وهو ينفذه وبيقول نفذ راييه هو
رغم انه فعلا طلع كلامها صح لكن موش قال ليها ان رايها صح واتحمل عواقب الغلط دا عشان بس موش يتقال انه اخد برايها
لما يبقي دا التفكير يبقي فين الزوباااااااااااااان اللي المفروض يكون بين الراجل والست المفروض يكونوا كيان واحد
اي موضوع ياجماعه كل طرف بيكون متشبث بيه انه صح لكن بالحوار والنقاش في طرف بيطل كان غلط في رايه وطرف لا
ليه موش يكون فيه مرونه لتقبل الراي الاصوب سواء كان الراي الاصوب دا من الراجل او الست
ليه نصمم علي اراء غلط
نقطه تانيه مهمه جدا
طريقه الكلام
في فرق بين اعملي كذا وكذا وكذا والا هعمل مو هيحصلك طيب و.....و.........
واحدهزي شخصيتي انا هقوله موش عامله حتي لو هيضرني وعارفه انه هيضرني
لكن لو قال بهدوء وبنبره حنان يانونا عاوزك تعملي كذا كذا كذا
هقوله حاضر من حونيا
الطريقه بتفرق
لما اقوله لاء وش كدا
طيب ماهو هيزعل وممكن حد تاني يقول انتي بتقوليلي لا وهنبدا في مشاحانات
ممكن اقوله حاضر موافقه بس ممكن نتكلم ثويه صغننه ونبدا ناخد الموضوع حبه حبه
ممكن وقت يقول لا وممكن وقت تاني يوافقني عل رايي
طيب انا لما بابا بيتعصب بنوافق علي كلامه علطول واول اما يروق
اقوم اعمله كوبايه الشاي المتين
واخده حبه حبه
الاقيه موافق علي كلامي من غير اي نقاش
يااااااااااااه فين
كل دا
ان كيدهن عظيم
بذكائي وبطريقتي وباسلوبس
اقدر اقيم الوقت اللي اقول فيه حاضر من غير ولا كلمه
والوقت اللي هقول فيه حاضر بكلمه او كلمتين
والوقت اللي هقول فيه تؤتؤتؤتؤتؤتؤ ةهيتقبلها مني
والوقت اللي هناغشه فيه
والوقت اللي هناكفه علي خفيف
المهم اني احط في دماغي ان زوجي حبيبي هو تاجي ولازم افضل محافظه عليه من اي شي يتعرض له لان التاج هو فعلا جمال المراءه الحقيقي
ويابخت من كان زوجها راضي عنها
المهم ان العلاقة بين الراجل والمراءه علاقة خاصه جدا
وهما الاتنين بس لو متفاهمين هما الوحيدي ن اللي يقدروا يكملوا بعض ويفهموا بعض ويعرفوا ايه اللي بيريحهم وبيرتاحو لطريقة ايه
المهم اننا نفكر اهي بيحبه ايه بيكرهه ايه بيرضيه ايه بيزعجه
كل طرف يفكر في التاني
موش طرف يفكر وطرف موش في دماغه :)
نورتووووووووووووني كلكم بارائكم الجميله
هههههههههههههههههههه
ردحذفشويه كدا وشويه كدا
:))
معتز شاهين - باحث تربوي
ردحذف***************************
اكييييييييييييييد
مستقبل وحياااااااااااه
نورتني بجد يااستاذ معتز
بلو ويف
ردحذف***********
ههههههههههههههه
حلو الوسط دا :)
ازيك ياقمرايا اولا وحشتينى ثانيا الموضوع مش كدا اطيعك ولا اناكفك بصى لو كل طرف فاهم التانى هيقدر يريحه هتعرف امتى تطيعه وامتى تحتاج تناكفه ويكون متقبل وراضى وهو برضو هيعرف امتى يقدر يطلب منها حاجه وتنفذها وامتى لما يطلب هتعترض يبقى بلاش يطلبها احسن دا لما يكون كل طرف فاهم التانى وعارف طبيعته لكن الموضوع مش عند ولا خناقه كل واحد فيها بيحاول يثبت نفسه ويعاند فى الطرف التانى عشان يتعبه وخلاص دا رئى
ردحذفانتى يا ست خيارة
ردحذفموبايلك مقفول و لا بتدخلى على الميل و أنا تليفونى بايظظظظظ
عايزة أكلمك بقااااااااا
اديكى الايميل يا كوكى ولا يتشرد ولا ايه
ردحذفما الناس ما هتصدق بقى واللي ميعرفش هيعرف
ابعتيهوولي علي دا
ردحذفmullaan22@gmail.com
دهباية
ردحذف**********
معاكي حق طبعا ياقمر
اكيد لازم التفاهم
وحشاني وربنا
انا ودماغي
ردحذف**************
ايه ياجودعان يوم اقفل الموبايل دا موش يوم دا نص يوم ياخواتي اتشرد كدا عاااااااااااااااااااااااااااا
انا فاتحه الموبايل وربنا
بت ماتكلميني علي البيت انتي مش معاكي الرقم
وانا فاتحه الميل اهووووووووووووو
فينك يابنتي من زمان ؟؟
ردحذفاديني بسال اهو :):)
و عندي امتحان بكرة ...ادعيلي بقي
أولاً أرحب بكل من استجاب للدعوة وانضم الينا من جديد وأتمنى من الجميع الاعلان عن لينك جروبنا الجديد لكي نعود كما كنا في الجروب الثاني
ردحذفثانياً سنبدأ الآن وبإذن الله في مسابقة الشعر والخواطر "تفاعلكم معنا هو ما نرجوه"
عادل فاروق
صورة في برواز
http://sabaharabi.blogspot.com/2009/06/blog-post_3522.html
عبد الله العباسي
ألم بلا أمل
http://sabaharabi.blogspot.com/2009/06/blog-post_9605.html
د/ ايمان مكاوي
ابحث عنك
http://sabaharabi.blogspot.com/2009/06/blog-post_158.html
ايهاب سيد
خائن
http://sabaharabi.blogspot.com/2009/06/blog-post_6557.html
حليس حورية نصيرة
ذكريني
http://sabaharabi.blogspot.com/2009/06/blog-post_5130.html
انتصار طايل
اتوكأ بعصا الحب
http://sabaharabi.blogspot.com/2009/06/blog-post_6044.html
اسلام محمود
بتنساني وبتسبني
http://sabaharabi.blogspot.com/2009/06/blog-post_5269.html
اسراء حامد
لخبطة
http://sabaharabi.blogspot.com/2009/06/blog-post_7682.html
مصطفى محمود
عرفتِ اليوم آياتي
http://sabaharabi.blogspot.com/2009/06/blog-post_9758.html
sky angle
اترك لي هذا المكان
http://sabaharabi.blogspot.com/2009/06/blog-post_13.html
..........................................................................................
تحياتي وتمنياتي للجميع بالتوفيق
تم نقل الجروب الى العنوان التالى
http://www.facebook.com/group.php?gid=108978046672
فى اول زيارة
ردحذفيالهوى رقم 162
ده رقم فظيع
بس مش مشكلة الايام جاية كتير ونعوضها
باد خمسين ستين احتلال
بس ربنا يدينا العمر
شرفتينى بزيارتك اللى كانت قدم السعد
وان شاء الله يدوم التواصل
احمد
Hey Kiara
ردحذفوكالعادة موضوع Bone Of Contention
وكالعادة تشويق مش طبيعى واحلى حاجة انك مقلتيش رايك ههههههههه خدعة جامدة اخر حاجة
الموضوع جميل اوى والحلو فى انه واقعى جدا جدا
تحياتى صديقتى
سلام
أزال المؤلف هذا التعليق.
ردحذفبداية كده الموضوع فعلا مهم وملموس حوالينا جدا
ردحذففى كل الاحوال انا عن نفسي بعتبر ان كل اتنين فى قصة حبهم يعتبروا حالة خاصة مينفش انهم يخضعوا لقاعدة معينة عشان يمشوا عليها
دا غير ان كل موقف بينهم هو فى حد ذاته حاله خاصة كمان
بس عموما بشوف انه على حسب الموقف .. يعنى ساعات البنت الموقف يفرض عليها تكون قوية وتناقش وتناكف .. وساعات لازم تقول حاضر وتسمع الكلام .. دا على حسب الموقف .. وعلى حسب فهمها للانسان اللى هيا مرتبطه بيه
شكلى قلت كلام كتير كله شبه بعض
:)
بس بجد الموضوع محير .. ومالوش قاعدة
تحياتى يا جميلة
حلو اوي الموضوع دا
ردحذفبس اقولك على حاجه مفيش حاجه بتعجب الشباب خااااااااالص
علشان كدا انا قررت اني اعمل اللي انا عاوزاه واللي عاجبه بقى على كدا اهلا وسهلا مش عاجبه اهلا وسهلا بردوا :)
تقبلي مروري
انا رايى ان الواحدهتحاول توازن مبين العناد ومبين الطاعه يعنى ساعة لما تلقيه فى شده تستعمل معاه الطاعه بس بلاش الدلع الزيادهوالمهم تعمل الصح ولا اللى هوه عاوزه ولا اللى هيه عوزاه الصح هوه اللى المفروض يتعمل وربنا بيقول الواحد ميطعشى والده ووالدته فى حاجه تكون مخالفه للدين فمبالك بواحد لسه مبقاش ولى امرها ومتجوزوش لسه
ردحذف